طراحی شبکه هوشمند معابر شهری با استفاده از دادههای OSM جهت امدادرسانی
در مواقع وقوع بحران در محیط GIS (مطالعه موردی: ایستگاه آبرسان مترو تبریز)
چکیده
یکی از مهمترین کاربردهای GIS درزمینه مدیریت بحران مدلسازی شبکه معابر شهری میباشد. در این پژوهش با دریافت دادههای OSM ابتدا خطا و صحت دادههای موردنظر بررسی سپس پایگاه داده هوشمند برای شبکه معابر شهری تبریز جهت تجزیهوتحلیلهای شبکه در محیط GIS طراحی شد؛ و در ادامه موقعیت ایستگاه مترو آبرسان نسبت به مسیرهای بهینه دسترسی مراکز امدادی با استفاده از مدل تحلیل شبکه در GIS مدلسازی شد. هدف پژوهش علاوه بر مشخص کردن قابلیت دادههای OSM در ایجاد شبکه معابر در محیط GIS
،کاربرد این شبکه در مدیریت بحران ایستگاههای مترو نیز مشخص گردید. برای
این منظور از انواع دادهها و روشهای پردازش اطلاعات مکانی شامل موقعیت
مکانی ایستگاههای آتشنشانی، مراکز فوریتهای پزشکی (اورژانس)،
بیمارستانها و دادههای شبکه معابر شهری همچنین دادههای توصیفی مربوط به
پایگاه داده شبکه معابر شامل سرعت حرکت، جهت حرکت، درجه معبر، تقاطعها در
قالب تحلیل شبکه پردازش و استفاده شد. نتایج نشان داد که دادههای OSM از قابلیت و دقت بالایی جهت ساخت شبکه در محیط GIS
برخوردار هستند. علاوه بر این، ایستگاه مترو آبرسان در موقعیت مناسبی نسبت
به مراکز امدادی قرار گرفته است بهطوریکه فاصله شبکهای نزدیکترین
ایستگاه آتشنشانی و فوریتهای پزشکی از ایستگاه مترو آبرسان به ترتیب ۲۲۵۳
و ۹۸۸ متر و فاصله نزدیکترین بیمارستان از ایستگاه مترو آبرسان ۱۳۰۸ متر
میباشد. همچنین زمان لازم برای طی این مسیرها برای مراکز آتشنشانی،
فوریتهای پزشکی و بیمارستانها به ترتیب ۳-۱-۲ دقیقه برآورد شد؛ این نتایج
با استاندارهای دسترسی مراکز امدادی در شهر همخوانی و مطابق استانداردهای
تعریف شده میباشد.
واژههای کلیدی: ایستگاه مترو، شبکه معابر هوشمند، مدیریت بحران، OSM، GIS